18.11.2015

Bir Ulusu Giydirmek: 1956-2000 Yılları Arası Sümerbank Desenleri/ Dressing a Nation: Sümerbank Patterns Between the Years 1956-2000

Hepimizin bildiği.../ The name we all know...
Bugün Türkiye'de 30 ve üzeri yaşlarını sürmekte olan hemen herkesin hayatına değmiş bir isim var: Sümerbank. Bazen bir baba pijaması, bazen bir bayram elbisesi bazen de çorba içtiğiniz porselen tabaktır Sümerbank. 1930lardan başlayarak adım adım bütün ülkeye yayılan, gerçek bir kalkınma projesidir. "Sanayi mektebi" lakabı ile anılır ama Sümerbank fabrikaları kuruldukları her bölgede adeta bir üniversite kampusu gibi işlemiştir. Yakın çevresinin hem ekonomik hem de sosyal gelişimini sağlamıştır. 2000li yıllarda özelleştirilip kapatılmasına kadar da toplumun büyük bir kesimini etkilemiştir.
-------------
Today for all those leading their 30's or more in Turkey there is a common household name that touched our lives: Sümerbank. Sümerbank was sometimes jammies for daddy, sometimes a feast dress or a porcelain plate that you had your soup in. Starting from 1930s onwards it spread all over the country, was a true development project. It was nicknamed as "school of industry" but wherever Sümerbank factories were established they acted almost as university campuses. These factories had enabled both economic and social development of their surroundings. Until they were privatized in 2000s they had effected a great part of the society.

Kültür Mirası/ Cultural Heritage
Geçen yıl Ocak ayında başlayan bir proje ile 1956-2000 yılları arasında işleyen İzmir Halkapınar Sümerbank Basma Sanayi'nin ürettiği tekstil desenleri dijital ortama aktarılarak herkesin ulaşabileceği bir arşiv oluşturuldu. Tekstil ürünlerinin yanında Sümerbank emektarlarıyla yapılan görüşmeler ve onların kişisel arşivlerinin de katkısıyla bu proje önemli bir sosyal tarih araştırmasına dönüştü. Böylece yakın tarihimizin çok önemli bir kültür varlığı ve onun etrafındaki yaşamlar  belgelenmiş oldu. Projeyi oluşturan İzmir Ekonomi Üniversitesi idi. Burada projede çok emeği olan arkadaşım Yrd. Doç. Dr. Dilek Himam'ı özellikle belirtmek isterim. Ayrıca İzmir Kalkınma Ajansı da çalışmalara destek verdi. 
-----------------
Last January a project had started to digitize the textile patterns of İzmir Halkapınar Sümerbank Printed Cotton Industry that functioned between 1956-2000. Besides the textile patterns, with the contribution of Sümerbank veterans and their personal archives this project evolved into a social history research. Thus an important cultural heritage of our near history and the lives around it were documented. This project was founded by Izmir University of Economics. Here i would like to mention my friend Assist. Prof. Dr. Dilek Himam who really had put so much labor into this project. Izmir Development Agency had also supported the work.

İlk sonuçlar/ First results
Projenin ilk bölümü tamamlandı ve iki sonuç ürünü var. İlki 14-27 Kasım 2015 tarihleri arasında Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi’nde gerçekleşecek olan sergi. Bu tarihlerde İzmir'de iseniz mutlaka gitmenizi öneririm.Ben 13 Kasım'daki açılışa katıldım. Sümerbank tasarımı bir pazenle kendi diktiğim elbisemi giydim. Uzaklarda olanlar için çektiğim fotoğrafları aşağıda paylaşıyorum. (Büyük halini görmek için üzerine tıklayın) İllüstrasyonlar Öğr.Gr. Angela Burns'e ait.
İkinci sonuç ise oluşturulan dijital tekstil arşivi. Web adresi www.tudita.com. Yani Türkiye Dijital Tekstil Arşivi. Bu sitede tüm kumaş desenleri yüklü.Dokuma biçiminden temasına kadar farklı kategorilerle arama yapabiliyorsunuz.Ben doğum yılım olan 1978'e baktım ve o desenlerden birini kendim yeniden yapmaya karar verdim. Deneyeceğim en azından:)
İlginizi çekiyorsa ya da Sümerbank'ı seven birilerini tanıyorsanız bu haberi paylaşın olur mu?
--------------
The first part of the project had been completed and there are two results. The first is the exhibition in Ahmed Adnan Saygun Arts Center between 14-27 November 2015. If you are in Izmir around this time please go and visit it. I had joined the opening on November 13. I wore a flannel (designed by Sümerbank) dress that i have sewed. Below i am sharing my photos from the exhibition for those who are faraway. (To view bigger click on them) The illustrations were done by Instructor Angela Burns.
The second result is the digital textile archive. Web address is www.tudita.com. Turkey Digital Textile Archive. On this site you will find all the textile patterns.You can search in different categories from weaving pattern to theme. I checked my birth year 1978 and decided to make one of the patterns from this year. At least i will try:) 
If you are interested or know someone who loves Sümerbank, do share the news, will you? 


Zaman çizelgesi/ Timeline


Genel görünüş/ General views


İllüstrasyonlar/ Illustrations

8 yorum:

  1. Cumhuriyet döneminin en önemli kuruluşlarından Sümerbank'ı gelecek kuşaklara tanıtacak ve yılların değerli birikimini aktaracak bu çalışmaya katkı sunan herkese teşekkür ederim.Biz yatılı öğretmen okulu öğrencileri olarak Sümerbank'ın bize verilen ayakkabılarını giydik, Sümerbank ürünü yün kumaşlardan forma eteğimizi diktik. Yaşamımızın ayrılmaz bir parçasını bugüne, geleceğe taşıyanlara bu yolda başarılar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anneciğim söylediklerini Dilek'e ilettim.O da teşekkür etti.

      Sil
  2. Otuzbeş sene önce aldığım ve ailemle, dostlarımla paylaştığım yemekleriminde kullandığım sümerbank poselen yemek takımımı, annemin diktiği pazen pijamalarımı, elbiselerimi, Sümerbank mağazalarına girdiğimde bu mağaza bizim diyerek gurur duymalarımı paylaşıyorum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Neşe Hanım.Sümerbank hepimizin gurur duyduğu bir oluşumdu. Biz de halen Sümerbank'tan alınan yemek takımlarını kullanıyoruz. Hiç eskimediler.

      Sil
  3. Özgee merhaba,yayınını Mevlüdenin sayfasında gördüm de geldim,bende neden görünmüyor anlayamadım....Ah ah ne güzel bir konuyu anlatmışsın,hepimizin anıları çok Sümerbankla...Şimdi öyle çok arıyorum ki bu ürünleri,elimi attığım ürün naylon çıkıyor,Çin malı çıkıyor....Gerçek pamukluyu,gerçek yünleri aldık hep ordan...Yayının da çok güzel,gezmiş kadar oldum sağol canım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.Sümerbank hepimizin hayatından geçti. Bu google artı meselesini niye çözemedim bilmiyorum.Halbuki yazıları ayrıca google+'da paylaşmaya başladım.Google + ile arkadaş edinme düğmesini kullanabilirim ama normal blog yorumlarını kapatıp sadece google+ları açacak diye korkuyorum.Bu teknik işlere hiç aklım ermiyor...

      Sil
  4. Özge sanat yayınını da çok istemememe rağmen yapamadım,üzüldüm ama çıkmayınca çıkmıyor ürün,bir dahaki sefere artık ...sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de hergün yapamadım. Ama aklıma geldikçe birkaç çalışma yaptım.Bu haftasonu becerebilirsem ilk parçasını yayınlayacağım.Önemli olan birkaç kere de olsa vakit ayırmak.Bu ay olmaz, başka zaman olur :)

      Sil

Merhaba. Zaman ayırıp düşüncelerinizi paylaştığınız için teşekkür ederim. Yorumlarınız benim için önemli :)
----------------
Hello. Thank you for making the time to share your ideas. Your comments are important for me :)